همایش طرح تبیینی «اسلام و غرب در ترازوی حقیقت» در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۵ کد : ۲۷۵۲۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۹۴۶
همایش طرح تبیینی «اسلام و غرب در ترازوی حقیقت» با حضور آیت الله سیدجمال الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
همایش طرح تبیینی «اسلام و غرب در ترازوی حقیقت» در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در همایش طرح تبیینی اسلام و غرب در ترازوی حقیقت که موضوع آزادی بیان از منظر نهج البلاغه برای اساتید و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت، دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند با عنوان اینکه در این جلسه بیشتر نگاه نهج البلاغه به بُعد تمدنی یا به بیان دیگر احیای تمدن اسلامی ایران بر مبنای اندیشه و تفکر و سیره عملی و نظری امام علی (ع) است، بیان داشت: این نشست‌ها به شکل دوره‌ای و مستمر و با حضور دانشجویان سایر دانشگاه هاس استان برگزار می‌شود. دکتر لامعی افزود: به دنبال عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در راستای ترویج اندیشه علوی در دانشگاه هستیم. رئیس دانشگاه بیرجند، با اظهار اینکه همایش بین المللی با عنوان تمدن غرب در ترازوی نقد که مقدمات اجرایی و کمیته‌های علمی آن تشکیل شده، مورد تأکید است، گفت: تا پایان امسال شاهد برگزاری این همایش با حضور مهمانانی از سایر کشور‌ها خواهیم بود.

آزادی مظلوم‌ترین واژه ای است که در زمانه ما مطرح است
آیت‌الله سید جمال‌الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه گفت: آزادی مظلوم‌ترین واژه ای است که در زمانه ما مطرح است چرا که به اسم آزادی بیان جنایت‌هایی انجام می‌شود و به جای آن که آزادی بیان در خدمت مردم، مظلومین و عموم مردم باشد ضد آن می‌شود. حجت‌الاسلام دین‌پرور با بیان اینکه در نهج‌البلاغه و سیره امیرالمومنین(ع) آزادی مهم‌ترین نیاز جامعه بشری است گفت: ما باید از آزادی در کنار قانون و قانون مداری استفاده کنیم و اگر آزادی منهای اینها مطرح شود همانند قانون جنگل می‌شود که هر کسی که قدرت بیشتری دارد به آن دست پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: آزادی انسانی در جامعه انسانی مطرح می‌شود و زمانی می‌توان از آزادی انسانی اسم برد که خود انسانیت مطرح باشد. ایشان با اشاره به این سخن از امام علی (ع)"ولا تَکُنْ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّهُ حُرّا" گفت: امام علی (ع) آزادی انسان را عطیه‌ای الهی می‌دانند. آیت الله دین‌پرور بیان کرد: اگر انسانیت را کنار بگذاریم آزادی معنایی ندارد لذا آزادی انسان بی قید شرط نیست یعنی نباید بنده دیگران بود چرا که خداوند انسان را آزاد آفریده است.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه افزود: آزادی عطیه الهی است و خدا آزادی را برای انسان قرار داده و یک اصل مهم در ارزش انسان است و آزادی کلمه‌ایی کلی بوده که منشایی برای آزادگان در طول تاریخ است که بتوانند در برابر عبد غیر خدا بایستند. وی با تأکید بر اینکه آزادی در پرتو قانون معنا پیدا می‌کند گفت: اگر شهر قانون نداشته باشد، آزادی مفهومی ندارد و قانون باید در کنار آزادی باشد و اگر بخواهیم همه به آزادی برسند باید قانون رعایت بشود و محدودیت آن امری طبیعی، اجتماعی و عقلی است.
آیت الله دین پرور گفت: در هر جامعه‌ای قانونی برپا است و در عالم طبیعت و جامعه بشری قانون وجود دارد و در عالم طبیعت نیز همه محدودیت دارند و این محدودیت، برای حفظ سلامت و امنیت است. ایشان افزود: در نهج‌البلاغه آزادی بیان یک فرهنگ گسترده‌ایی است و دارای مقرراتی است و انسان حق ندارد هر چه که بر زبان او می‌آید بیان کند.
نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، اظهار کرد: آزادی بیان در نهج البلاغه بدین معناست که افراد در بیان فکر و عقیده خود آزاد هستند و ملاک آزادی بیان، شناخت خود و جامعه و خیرخواهی است چرا که امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند.
مفسر و مترجم نهج البلاغه، بیان داشت: آزادی بیان امری طبیعی و عقلانی است و امیرالمؤمنین علیه السلام چه در کلمات و چه در سیره و روش خود اینطور عمل می‌کردند و این ملاک هر جامعه انسانی و هر حکومتی است.

همچنین، دکتر فرزانه پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، گفت: سلسله نشست‌های مختلفی تاکنون تحت عنوان طرح تبیینی شناخت فرهنگ غرب و اسلام برگزار شده است که چهارمین همایش آن در دانشگاه بیرجند در حال برگزاری است . دکتر فرزانه‌پور افزود: دانشگاه بیرجند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و مذهبی عملکرد خوبی داشته است و بیش از ۲۰۰۰ برنامه در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند اجرایی شده است که برنامه‌های تبیینی، معرفتی، کارگاه‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی از این جمله‌اند .
وی گفت: ما ارتباط وسیعی با بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه داریم و تفاهم‌نامه‌هایی در سال‌های گذشته به امضا رسیده است و امروز نیز تجدید نظری در آن تفاهم نامه انجام شد و به امضای طرفین رسید.

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی واشان، نماینده حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی گفت: پیشینه آزادی در غرب به سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ برمی‌گردد در حالی که پیشینه آزادی در اسلام، از بدو بعثت پیامبر(ص) و شروع اسلام است. این استاد حوزه افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، اسلام از آزادی تعبیری کرده است که هنوز که هنوز است غرب بویی از این تعبیر و آزادی نبرده است. نماینده حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: در غرب موانع آزادی را تنها موانع بیرونی می‌دانند اما اسلام موانع درونی و بیرونی را در نظر گرفته است. حجت الاسلام حسینی واشان بیان کرد: مبنای آزادی بیان در اسلام ، رعایت روابط ضوابط اخلاقی و تفاوت آزادی با فریبکاری، خدعه و نیرنگ است. 
همچنین، 
دکتر پروانه عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: آزادی بیان عمدتاً در برابر قدرت مطرح می‌شود. وی ادامه داد: امام علی(ع) در حکومت خود عقلانیتی به خرج داد که بشر در طول تاریخ تجربه نکرده است و امام در یک جامعه بدلی و قبیلگی دموکراسی را حاکم کرد. دکتر پروانه بیان کرد: ما باید از الهیات و الگوی سیاسی امام علی(ع) برای برطرف کردن شکاف‌های بین دولت و جامعه استفاده کنیم و جامعه را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهیم.
در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن دین پرور، مدیر مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه، به معرفی بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه پرداخت و گفت: بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه ۵۰ سال پیش جریان فکری و فرهنگی نهج البلاغه را راه اندازی کرد و این بنیاد در سال ۱۳۵۳ به همت آیت الله دین پرور و چند تن از پژوهشگران حوزوی و دانشجویی تأسیس شد . حجت الاسلام دین پرور به دستاوردهای این بنیاد از جمله؛ تاسیس کتابخانه تخصصی نهج البلاغه، گردآوری نسخه‌های خطی نهج البلاغه، گردآوری کتاب‌ها و ترجمه‌ها، برگزاری چندین کنگره در مورد نهج البلاغه، مدرسه مکاتباتی نهج البلاغه، احیای نسخه‌های نهج البلاغه، برگزاری کلاس‌های نهج البلاغه، تدریس رشته نهج البلاغه در دانشگاه‌ها و تدوین متون درسی و آموزشی برای دانشگاه‌ها اشاره کرد.
مدیر مرکز آموزش تخصصی نهج البلاغه، گفت: برای اولین بار در تاریخ تشیع، چنین مجموعه‌ای در فضای علمی و سیاسی توانسته چنین موجی را در جامعه و نظم عمومی مردم ایجاد کند.

آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳