برگزاری کارگاه تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)

۱۱ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۳ کد : ۲۸۲۷۹ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۷
معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت آمــوزشی و تحصیلات تکمیـلی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه، کارگاه فرهنگی _ آموزشی «تبیین شاخصه های دولت مطلوب اسلامی مبتنی بر اندیشه ها و بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)» با حضور دکتر ﻣﺤـــﻤـﻮد ﭘـــﺮواﻧﻪ، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند و با حضور ارزشمند دانشگاهیان، روز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳، از ساعت ۱۲ الی ۱۳:۳۰، در سامانه وبینار دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمود پروانه در مقدمه صحبت های خود گفت: قبل از پیروزی انقلاب نگاه آرمانی بود و دولت آرمانی تعریف می شد اما امروزه ایده دولت مطلوب شکل گرفته است. به دلیل این که امروزه درک شد که دولت دارای مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف است. چهار چوب کلی اندیشه امام و رهبری همگنی دارد اما بنا به زمان و تفاوت اندیشه ای موارد اختلافی طبیعی است اما در اصل سازگاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی مردم هم حاکمیت دارند و دولتی حق حاکمیت دارد که مشروع باشد. اما مشروعیت چیست؟ دولتی که عناصر شرعی داشته باشد؛ دولتی که مشروعیت دارد و شرعی است باید دارای مقبولیت باشد همچنین باید کارآمدی داشته باشد و در نهایت این که قانونی حکمرانی کند.

عضو هیئت گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند مواردی را بیان نمود که دولت ها باید در نظر بگیرند شامل : استقلال، آزادی، عدالت، اخلاق، وحدت اجتماعی و از موارد دیگر که لازم است برای حکمرانی در نظر گرفت؛ پیشرفت و رفاه است در کنار آزادی که مدنی و شهری و سیاسی و اقتصادی می تواند باشد. استقلال امر خارجی است و در ارتباط با دیگر دولت هاست اما آزادی داخل کشور است و مبنا در آن، حقوق شهروندی است. در قدیم آزادی ارزش قوی و بنیادی داشت در کنار برابری اما اکنون در جهان و ایران این مسئله می نمایاند که استقلال از آزادی اهمیت بیشتری یافته.

ایشان در پایان و پس از جمع بندی مطالب گفتند: هم اکنون لازم است اساتید محترم و کارکنان از فضای محافظه کارانه فاصله گرفته و فضای گفتگو را داشته باشند تا دولت های کارآمدتری داشته باشیم و چالش ها کمتر شود لازم است از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب رفت و اجماع فکری پیدا کرد مخصوصاً در معقولات بنیادی و اندیشه های اساسی.

آخرین ویرایش۱۱ تیر ۱۴۰۳